Teatrul comunităţilor participative deschide seria întâlnirilor din Secţiunea Atelier, în cadrul celei de-a doua ediţii a proiectului Focus Atelier, ce se desfăşoară la Cluj-Napoca în perioada 1-31 martie. În cele cinci ateliere din această secțiune, iniţiatorii proiectului – membrii Asociaţiei Reciproca – îşi propun să cerceteze și să susțină abordări pedagogice originale prin intermediul teatrului. „Vom sonda procesul de receptare a producțiilor artistice, instrumentele specifice formulării unui feedback, lucrul cu o comunitate și balanța dintre etic și estetic din acest demers, folosirea teatrului ca instrument al schimbării sociale și pașii către deconstruirea şi remodelarea percepției vis-à-vis de egalitatea de gen”.
TEATRUL COMUNITĂŢILOR PARTICIPATIVE
Primul atelier – Teatrul comunităţilor participative – se desfăşoară între 1 şi 4 martie, la REACTOR de Creaţie şi Experiment, şi este coordonat de dramaturgul şi criticul de teatru Mihaela Michailov şi de regizorul Radu Apostol, membri fondatori ai Centrului de Teatru Educaţional Replika din Bucureşti. Teatrul comunităților participative se axează pe lucrul cu practicienii care își doresc să se implice în elaborarea unor proiecte cu diverse comunități și grupuri de copii și adolescenți. Atelierul are deopotrivă o componentă teoretică și o componentă practică. Pornind de la proiectele sau ideile participanţilor, în cadrul atelierului vor fi abordate următoarele problematici:
- lucrul cu o comunitate (cum intrăm în comunitatea cu care dorim să lucrăm, cum o abordăm, cum construim un proiect comunitar)
- raportul artist-comunitate (cât de mult prevalează interesul artistului și cât de mult prevalează interesele comunității, cum reprezentăm o comunitate)
- etic și estetic în lucrul cu o comunitate (cât de relevant este astăzi un teatru al comunităților participative, un teatru construit cu membri ai comunității și cu artiști)
Atelierul se axează pe ideile de proiect ale participanților, pe felul în care aceştia își structurează o dinamică de lucru în raport cu o comunitate. Informaţii suplimentare despre programul şi coordonatorii acestui atelier găsiţi pe www.focusatelier.ro
KNOWING YOUR RIGHTS AND HERSTORY
Al doilea atelier – Knowing Your Rights and Herstory – se desfăşoară în perioada 6-11 martie, la Tranzit.ro, şi este coordonat de Milena Nikolić din Serbia. În prezent, atelierele despre egalitatea de gen sunt mai importante decât oricând din cauza impresiei eronate conform căreia problemele de gen ar fi fost deja rezolvate. Cu toate că am progresat mult în această direcție, inegalitățile de gen nu au fost nici pe departe eliminate. Pentru ca un astfel de atelier să fie eficient, el are nevoie de: 1) pași spre acțiune și 2) continuitate. Acest program pregăteşte participanții cu suficientă informație, cunoștințe, abordări creative, statistici, soluții și planuri de acțiune, obținute prin metodologii diverse. Materialele prezentate vor fi disponibile pentru participanți pe CD. Prin pagina de Facebook, mentoring şi follow-up, aceştia vor putea să rămână în contact, să organizeze evenimente și să fie activi în comunitatea locală. În cadrul atelierului vor avea loc prezentări teoretice, discuții deschise și lucru creativ, toate realizate în trei părți. Durata unei părți este între două și trei zile, iar temele abordate sunt: 1) Definiții și termeni, 2) Eroine – IstoriEA şi 3) Crearea unui plan de acțiune. Informaţii suplimentare despre programul şi coordonatoarea acestui atelier găsiţi pe www.focusatelier.ro
ARTA DE A FI SPECTATOR
Al treilea atelier – Arta de a fi spectator – se desfăşoară între 11 şi 14 martie, la Bastionul Croitorilor, şi este coordonat de prof. univ. dr. Miruna Runcan de la Facultatea de Teatru şi Televiziune din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca. Scopul acestui atelier este stimularea abilităților perceptive ale participanților și deprinderea acestora cu experiența receptării producțiilor teatrale și cinematografice dintr-o perspectivă critică, dezvoltându-le, prin exerciții specifice, capacitățile analitice. Timp de patru zile, cei interesați au posibilitatea de a defini împreună noțiunea de spectator, reevaluându-și condiția de consumatori culturali. Atelierul se adresează în primul rând liceenilor, dar și studenților, cu condiția să nu fie înscriși la facultăți de teatru și film. Grupul țintă este format din tineri nespecializați, dar interesați de artele performative și cinematografice. Metoda de lucru vizează o abordare cât mai diversă ce include vizionări, discuții, jocuri și exerciții, având și o componentă practică importantă, menită să faciliteze aprofundarea teoretică a conceptelor tratate. Ultima zi a work-shop-ului este dedicată dezbaterilor pe baza spectacolelor prezentate în Focus Atelier, oferindu-le participanților șansa de a-și exersa aptitudinile dobândite. Informaţii suplimentare despre programul şi coordonatoarea acestui atelier găsiţi pe www.focusatelier.ro
THE FEEDBACK METHOD
Al patrulea atelier – The Feedback Method – se desfăşoară pe 19 şi 20 martie, la ZUG.zone, şi este coordonat de Sonja Jokiniemi din Finlanda. Feedback-ul în domeniul teatrului și al artelor perfomative se definește prin suma impresiilor, criticilor, întrebărilor, părerilor și sugestiilor venite atât din partea celor care joacă rolul de receptor, cât și a altor artiști din breaslă. Pentru artiști, feedback-ul este una dintre cele mai importante, dacă nu chiar vitale, modalități de a testa felul în care este percepută munca lor. În mod practic, oricine este capabil să ofere feedback unui artist. Însă puțini o fac într-un mod productiv, într-un mod prin care artistul să aibă o imagine reală a felului în care este receptată arta sa și a felului în care o poate îmbunătăți. Sesiunile de feedback, în condițiile în care acestea au loc, tind adeseori să fie dezordonate iar rezultatul lor ajunge să fie unul eteroclit și fără substanță. Ori feedback-ul ar trebui, în mod ideal, să depășească formule precum „îmi place/nu-mi place” și să ajungă să devină un suport real și consistent al muncii artistului, ducând la îmbunătățirea și perfecționarea acestuia. Prin urmare, pornind de la această necesitate, Das Arts – Master of Theatre din Amsterdam, împreună cu studenții și cu filosoful Karim Benammar, a dezvoltat o metodă inedită de a furniza un feedback sănătos și productiv unui artist de către un alt artist din breaslă, trecând dincolo de opiniile subiective motivate de ideea de gust, încurajând analiza critică și analiza structurii. Instrumentele specifice pentru a formula un feedback includ întrebări deschise, feedback afirmativ şi perspective alternative. Informaţii suplimentare despre programul şi coordonatoarea acestui atelier găsiţi pe www.focusatelier.ro
TEATRU FORUM & TEATRU INVIZIBIL
Al cincilea atelier – Teatru Forum & Teatru Invizibil – se desfăşoară între 24 şi 31 martie, la Fabrica de Pensule, şi este coordonat de George Wielgus din Marea Britanie. Arsenalul de tehnici folosite în Teatrul Oprimaților constă într-un sistem de jocuri și exerciții prin care participanții se pot detaşa de felul în care acționează în societate, pot reconstitui și analiza consecințele acțiunilor lor. Teatrul Oprimaților implică un proces de reflecție critică și dialog asupra libertății. Atelierul este conceput pentru a introduce două dintre tehnicile acestui gen de teatru, Teatru Invizibil și Teatru Forum. Teatrul Invizibil este o formă de a face teatru în locuri în care nu ne aștepăm să vedem teatru. Actorii încearcă să mascheze faptul că are loc un spectacol dând impresia unui eveniment real, neregizat. Scopul Teatrului Invizibil este de a ridica o problemă în public. Trecătorii pot deveni actori involuntari, pot lua atitudine sau pot analiza individual cele întâmplate. Augusto Boal, practician de teatru și Panagiotis Assimakopoulos au dezvoltat forma de Teatru Invizibil, în 1960, în Argentina. Teatrul Forum este o tehnică utilizată în scopul de a înțelege și de a depăși opresiunile din societatea noastră. În Teatrul Forum, spectatorii sunt invitați să devină spect-actori. Ei pot oricând, voluntar, să intre în spectacol și să îl modifice. Spectacolul devine un organism viu în care se analizează probleme și se testează soluții. Informaţii suplimentare despre programul şi coordonatorul acestui atelier găsiţi pe www.focusatelier.ro
Fii primul care comentează on "Focus Atelier 2016"